Merkpositionering en merkontwikkeling een sterk merk in 3 stappen met behulp van Business Model Canvas

Positionering en Merkontwikkeling:
een sterk merk met een unieke breinpositie 

Sterke merken hebben een sterke focus. Daarom kijken we eerst naar de positionering van de organisatie. Wat is jouw passie? Wat zijn jouw kernwaarden? Met welke producten en diensten wil je welke doelgroepen bereiken? In welk krachtenveld bevindt het merk zich en welke positie wil en kan het daarin innemen? Ook kijken we naar de missie en visie. Deze informatie is, samen met informatie over de markt, de start voor het maken van een sterke focus voor de merkidentiteit.

 

  • 1

    Merkidentiteit

    Samen gaan we dieper in op de wensen van jouw klanten. Wat zoekt de klant? Wat wil de klant bereiken? Wat zijn de basisvoorwaarden? Wat ervaart jouw klant als pluspunten en wat als afknappers? Met deze informatie formuleren we een krachtige merkbelofte. Daarnaast kijken we naar het merk zelf: welke persoonlijkheidskenmerken kunnen we toekennen? Samen met een positioneringsverklaring vormen deze gegevens de identiteit van het merk en de basis van het te ontwikkelen merkconcept. 
  • 2

    Merkconcept

    Voor de ontwikkeling van het merkconcept vullen we de identiteit aan met de beschrijving van de doelgroep in de vorm enkele storyboards. Samen met een designer maken we de zichtbare uiting van het merk: naam, logo, typografie, kleurenpalet, richtlijnen voor het gebruik van beeldmateriaal. 
  • 3

    Merkcommunicatie

    Op basis van de identiteit en de huisstijl maken we de eerste communicatiemiddelen: website, visitekaartje en andere benodigde verkoop- en communicatiemiddelen. Bij deze middelen hoort een basis communicatie-advies: Via welke kanalen ga je op regelmatige basis communiceren om jouw merk bekendheid te geven en een brein positie bij jouw doelgroep op te bouwen.  

Naar behoefte kunnen we een stap verder gaan met bijvoorbeeld een complete marketing- en communicatiestrategie, het opzetten en uitvoeren van een campagne, periodiek advies of merkmanagement.