merkpositionering en merkontwikkeling

Positionering en Merkidentiteit

Het bepalen van de merkidentiteit, voordat er aan communicatie wordt begonnen, is essentieel. Positioneren van een merk is meer dan het maken van een logo en vertellen van een mooi verhaal. Internet, smartphones en social media maken de wereld transparant, waardoor klanten en consumenten gemakkelijk in aanraking komen met de binnenkant van bijna elk bedrijf. Klanten delen hun indrukken, offline en online. Dus wie je bent als merk en welke reputatie je hebt, wordt in niet alleen bepaald door jou, maar in toenemende mate juist door het publiek. 

Merkidentiteit gaat over waar het merk voor staat: waarden, passie, doelen en persoonlijkheidskenmerken

Merkidentiteit is niet vluchtig, maar blijft lange tijd constant. Door een goede focus aan te brengen en consistent volgens de merkidentiteit te communiceren, werk je aan herkenbaarheid.

Apple verkoopt geen technologie, maar lifestyle.
Douwe Egberts verkoopt geen koffie, maar gezelligheid.
Lavazza is niet gewoon koffie, maar Italiaanse sfeer.
Volvo verkoopt geen auto’s, maar veiligheid.
Auping verkoopt geen bedden, maar goede nachtrust.
En wat verkoop jij?

Wat is dan mijn identiteit? Hoe maak je een goede positionering? Wat maakt een merk sterk?

Vragen die voorbij komen op drie verschillende momenten van bedrijfsvoering:

  1. Bij de start van een bedrijf.
  2. Voor de introductie van een nieuw product of nieuwe dienst.
  3. Als er, om welke reden dan ook, behoefte is aan bezinning of herpositionering.

Op die momenten gaan we terug naar de basis met vragen zoals: Waarom ben je begonnen met het bedrijf? Wat is jouw passie? Waarom heb je gekozen voor bepaalde producten of diensten? Wat is het onderscheidend vermogen van jouw producten of diensten voor jouw klanten?

Om de identiteit van jouw merk te bepalen analyseren we het merk en de markt. We gaan dieper in op de wensen van potientiële klanten. Wat zoekt de klant? Wat wil de klant bereiken? Welke basisvoorwaarden stelt hij aan het product of de dienst? Wat ervaart jouw klant als pluspunten en wat als afknappers? En wat kan je nog meer betekenen om waardevol te zijn? Met behulp van het Value Proposition Canvas formuleren we een krachtige merkbelofte.
In een interactieve workshop zoomen we in op de persoonlijkheidskenmerken van het merk zelf. Met als resultaat een handig lijstje merkwaarden en merkeigenschappen.
Door te onderzoeken wie je bent en waar je staat, bouw je een stevige basis voor het merk en kan je daarna door consistent te communiceren werken aan het bouwen van een unieke positie in het brein van de klant.

Merk Identiteit Handboek

In een handboek leggen we de merkidentiteit vast, als stevige basis voor het bepalen van het zichtbare merk en alle communicatie die in de toekomst zal volgen. De inhoud bestaat uit de merknaam, de beschrijving van het merk, de merkbelofte, de persoonlijkheidskenmerken en de doelgroepomschrijving met een aantal storyboards ter illustratie.

Meer weten? Maak een afspraak om kennis te maken en van gedachten te wisselen!

Merkontwerp 

Na het formuleren van een relevante, onderscheidende en authentieke merkbelofte volgt het ontwikkelen van het zichtbare merk. In samenwerking met een goede designer maken we een merkontwerp. 

Logomerkontwerp-wordcloud
Pay-off
Typografie
Kleurenpalet
Beeldmateriaal
Stijlelementen

Huisstijl Handboek

Alle elementen van het merkontwerp komen samen in het Huisstijlhandboek.
In dit handboek is ook aandacht voor de softe richtlijnen zoals wijze van aanspreken van de doelgroep, taalgebruik en tone of voice.

Interessant? Zeker! Graag kom ik bij u langs om over jouw merk(en) van gedachten te wisselen. 

on demand marketing diensten, eventmanagement

Merkcommunicatie en meer

De merkidentiteit en de zichtbare huisstijl vormen de leidraad voor alle communicatie. Zowel extern als intern. Intern geeft het richting aan het gedrag van medewerkers en extern is het een krachtig middel om klanten en belanghebbenden te binden aan het merk. Door consistent te communiceren in alle uitingen, gaat de doelgroep de organisatie steeds beter herkennen.

Communicatiemiddelen: van visitekaartje tot website

De eerste communicatie bestaat uit een aantal tastbare communicatiemiddelen. In samenwerking met een goede designer maken we het visuele en digitale ontwerp en het benodigde drukwerk, zoals een visitekaartje, een compliment card, brochure, flyer, stickers. Precies daar waar behoefte aan is voor jouw organisatie. Met een website ontwerper ontwikkelen we de website, compleet met SEO (search engine optimization) teksten.

Communicatie-advies: waarmaken van de merkbelofte

Bij deze middelen hoort een basis communicatie-advies. Via welke kanalen ga je op regelmatige basis communiceren om jouw merk bekendheid te geven en een positie in het brein van jouw doelgroep op te bouwen. En dan begint de uitdaging: het communiceren en waar maken van de merkbelofte. Hierin ben je succesvol als je op zoek gaat naar verhalen die jouw merkidentiteit illustreren. Laat zien hoe waardevol je bent. Maak concrete verhalen en geef betekenis aan jouw merk. En denk er daarbij aan dat het vooral gaat om het creëren van een unieke breinpositie.

Maak van een koper een vast klant.
Maak van een vaste klant een fan.
Maak van een fan een ambassadeur.

En meer...

Wil je daar meer hulp bij? Graag ondersteun ik mijn klanten bij het opzetten van hun merkstrategie en het uitvoeren van diverse onderdelen, zoals het maken een mediaplan, het opzetten en managen van mediacampagnes en het inrichten van merkmanagement.

Advies op afroep

In mijn loopbaan heb ik als marketing manager, internationaal communicatie manager en merkenbouwer veel ervaring opgedaan en ook ontdekt dat ik graag fungeer als sparringpartner. Het geeft mij voldoening om te helpen iets nieuws van de grond te trekken, me in te leven in de producten of diensten van mijn klanten en hen te assisteren in het bereiken van hun doelen. Voor diverse klanten ben ik hun strategische sparringpartner over een langere tijdsperiode. Meestal begint het contact met een opdracht, waarin we ontdekken dat er een klik is op persoonlijk vlak en in zakelijk inzicht. In deze periode leer ik het bedrijf, de cultuur, de producten/diensten en doelgroepen goed kennen. Daarna blijf ik het bedrijf volgen. Daardoor is het gemakkelijk om steeds op afroep het gesprek te openen en een bijdrage te leveren op een strategisch moment, voor bijvoorbeeld:

  • Het maken van een communicatieplan
  • Het fungeren als gesprekspartner in strategische meetings, bijvoorbeeld voor het aangaan van een strategische samenwerking of het onderhandelen van contracten en barterovereenkomsten
  • Het opstarten van marketing en merkmanagement
  • Het organiseren van een strategische brainstormsessie.

Daarnaast ben ik beschikbaar voor marketing op afroep: voor het opzetten van een nieuw project, voor tijdelijk uitvoeren van werkzaamheden, voor een social media actie, voor een groot evenement, voor alle marketing-, merk- en communicatie- ondersteuning die nodig is. On demand! Hierbij stel ik mij onafhankelijk op, zodat de klant kan blijven werken met de leveranciers van zijn keuze. Als een kameleon ben ik even zijn medewerker en treed ik ook als zodanig naar buiten voor het bedrijf.

Laten we kennismaken!