Kies voor focus en bouw een sterke merkidentiteit

Voor het programma Ondernemend Nederland van RTL Z vertelde ik over positionering en het opstellen van een sterk merkconcept. 

Positioneren van een merk is meer dan het maken van een logo en vertellen van een mooi verhaal. Internet, smartphones en social media maken de wereld transparant, waardoor klanten en consumenten gemakkelijk in aanraking komen met de binnenkant van bijna elk bedrijf. Klanten delen hun ervaringen, offline en online. Dus wie je als merk bent en welke reputatie je hebt, wordt niet alleen bepaald door jou, maar in toenemende mate juist door het publiek, de consument, de klant, de medewerker.

Door te onderzoeken wie je bent en waar je staat, bouw je een stevige basis voor jouw merk en kan je daarna door consistent te communiceren werken aan een unieke positie in het brein van de klant.


 

Vivente strategie merk en doelstellingen
Een van de mooiste marketing pay-offs ooit is bedacht door Nike in 1988. JUST DO IT. Trek de juiste schoenen aan, and run! Dit geldt ook bij het lanceren van een merk: Bouw een strategisch merk voor jouw organisatie of product en ga de uitdaging aan! Voorafgegaan door de juiste analyses en voorbereiding is het een kwestie van doen. Wees enthousiast, flexibel en ga voor jouw doelstellingen!


 

Vivente brainshare en merkmanagement

In merkmanagement gaat het vooral om Brain Share. Merkmanagement is een kwestie geworden van coachen en sturen. Zowel binnen als buiten de organisatie. Merkbeheerders hebben de juiste mentaliteit nodig en moeten beschikken over soft skills, omdat zij het merk samen met anderen moeten maken.


 

Vivente merkmanagement soft skills en juiste doelgroep

Was het aanvankelijk voldoende om een goed marketingplan te maken en met een duidelijke boodschap jouw doelgroep op het juiste spoor te zetten, tegenwoordig - door de opkomst van internet, en met name de social media - is deze werkwijze achterhaald. Wat een merk is en welk imago het heeft, wordt niet meer alleen bepaald door jou als bedrijf, maar ook door het publiek, de consument, de klant.


 

Vivente communicatieboodschap merkimago merkmanagement

Communiceren, we doen het allemaal de hele dag. Maar wanneer doet je het goed? Als je met jouw communicatieboodschap het gewenste effect bereikt bij jouw doelgroep! Voor elke organisatie, groot of klein, is het van belang te denken in termen van identiteit, imago en merkmanagement.