merkpositionering en merkontwikkeling

Positionering en Merkontwikkeling

Wat is mijn identiteit? Hoe kan ik mijn bedrijf of product positioneren? Hoe maak ik een sterk merk voor mijn product of dienst?  Hoe kan ik mijn klant verleiden? Welke communicatiekanalen zijn effectief voor mij? Vragen die voorbij komen op 3 verschillende momenten van bedrijfsvoering:

  1. Bij de start van een bedrijf.
  2. Voor de introductie van een nieuw product of nieuwe dienst.
  3. Als er, om welke reden dan ook, behoefte is aan bezinning of herpositionering.

Op die momenten help ik mijn klanten om terug te gaan naar de basis. Met vragen als: Waarom bent u begonnen met het bedrijf? Wat is uw passie? Waarom heeft u gekozen voor bepaalde producten of diensten? Wat is het onderscheidend vermogen voor uw klanten?
Samen (her)formuleren we uw missie en visie en van daaruit maken of reviewen we de merkbelofte, positionering, het fysieke merk en de merkstrategie. Met behulp van een aantal brainstormsessies en modellen gaan we doelgericht te werk.

Meer weten? Bekijk dan het stappenplan op de homepage om inzicht te krijgen in het traject.

Gelijk een afspraak maken om kennis te maken en van gedachten te wisselen kan natuurlijk ook!




merkmanagement en soft skills

Merk Management

Het logische vervolg op merkontwikkeling en positionering
De meeste bedrijven maken een start met het formuleren van een relevante, onderscheidende en authentieke merkbelofte en het ontwikkelen van het zichtbare merk. Vaak is dat een intensief project. Daarna wordt de merkstrategie bepaald: via welke kanalen wordt het merk gepositioneerd en vindt regelmatige communicatie plaats. Soms volgt een merkintroductie in de vorm van een campagne. En vaak blijft het daarbij.

Management van uw merken
Maar onze omgeving is turbulent. Om een blijvend sterk merk neer te zetten in een continu veranderende omgeving is professioneel merkmanagement noodzakelijk. ‘Maar ik heb toch al marketing management?’ hoor ik u zeggen. ‘En daar hoort het merk toch bij?’ Dat klopt!
In het verleden was het voldoende om een goed marketingplan te maken en uit te voeren. Met een duidelijke boodschap kon je de juiste doelgroep op het juiste spoor kon zetten. Marketing management ging vooral over het zenden van de boodschap. Door de opkomst van Internet, en met name Social Media, is deze werkwijze deels achterhaald. Want wat een merk is, wordt niet meer alleen bepaald door u als bedrijf en hoe u het merk in de markt zet, maar ook door het publiek, de consument, de klant. Gewild of ongewild komt uw merk in allerlei settings terecht: op Youtube, in Twitter, in Facebook, op Pinterest, op Instagram en ga zo maar door. Uw merk wordt mede gevormd, door wat de buitenwereld erover communiceert.
Met merk management gaan we daarom een stap verder: we maken een verbinding tussen de merkbelofte aan de ene kant en de merkbeleving aan de andere kant. 

Graag help ik mijn klanten bij het opzetten van merk management in 3 stappen:

  1. Het inrichten van de merkorganisatie.
    Waaronder instrueren van de merkmanager met soft skills en het opstellen van een merk engram.
  2. Het coachen en sturen van de merkbeleving.
    Richting de doelgroep en binnen het bedrijf.
  3. Het meten van merkmanagement (via key performance indicators KPI’s).
    Zowel kwantitatief (ROI, merkkennis) als kwalitatief (BrainShare, merkmeerwaarde).

Merk management is een kwestie van coachen en sturen. En dat heeft alles te maken met brainshare, zowel bínnen als búiten de organisatie. Het maken van een merk engram helpt bij het visualiseren en sturen. Belangrijk is ook een goede merkbeheerder, met de juiste mentaliteit en een doordachte aanpak. Hij of zij moet beschikken over soft skills, over gevoel hoe het merk met en door anderen de plek gegeven kan worden, die we wensen.

Samen maken we de kloof tussen beloven en beleven zo klein mogelijk en zorgen we dat uw merkbelofte zijn werk doet.

Interessant? Zeker! Graag kom ik bij u langs om over uw merk(en) van gedachten te wisselen.


on demand marketing diensten, eventmanagement

On Demand Diensten

In mijn loopbaan heb ik als marketing manager, internationaal communicatie manager en merkenbouwer veel ervaring opgedaan en ook ontdekt dat ik graag fungeer als sparringpartner voor werkgevers en klanten. Het geeft mij voldoening om te helpen iets nieuws van de grond te trekken, me in te leven in de producten of diensten van mijn klanten en hen te assisteren in het doeltreffend bereiken van hun doelen.

Als strategisch sparringspartner
Voor diverse klanten ben ik hun strategische sparringpartner over een langere tijdsperiode. Meestal begint het contact met een opdracht, waarin we ontdekken of het klikt qua persoon en qua zakelijk inzicht. In deze periode leer ik het bedrijf, de cultuur, de producten/diensten en doelgroepen goed kennen. Daarna blijf ik het bedrijf volgen. Daardoor is het gemakkelijk om steeds op afroep het gesprek te openen en een bijdrage te leveren op een strategisch moment. De diensten die ik lever zijn bijvoorbeeld:

  • Het logisch opbouwen van uw pr en communicatie-aanpak.
  • Het meegaan als uw gesprekspartner naar strategische meetings, bijvoorbeeld voor het aangaan van een strategische samenwerking of het onderhandelen van contracten en barterovereenkomsten.
  • Het opstarten van uw marketing en merk management.
  • Het brengen van structuur in uw communicatie.
  • Het organiseren van een strategische brainstormsessie.

Hands-on werkzaamheden
Daarnaast kunnen mijn klanten op elk gewenst moment een beroep op mij doen voor marketing op afroep: voor het opzetten van een nieuw project, voor tijdelijk uitvoeren van werkzaamheden, voor een social media actie, voor een groot evenement, voor alle marketing-, merk- en communicatie- ondersteuning die nodig is. On demand!
Graag bied ik deze dienst ook aan u aan. Hands-on, creatief en commercieel ben ik u van dienst op een breed gebied van marketing, merkmanagement en communicatie. Snel leef ik mij in in uw situatie en daadkrachtig zorg ik ervoor dat de opdracht wordt uitgevoerd. Hierbij stel ik mij onafhankelijk op, zodat u kunt blijven werken met de leveranciers van uw keuze. Als een kameleon ben ik even uw medewerker en treed ik ook als zodanig naar buiten de organisatie, bijvoorbeeld naar externe bureaus. Voorbeelden van werk wat ik voor u kan uitvoeren:

  • Het schrijven en plannen van input voor social media, nieuwsbrieven, websites
  • Het samenstellen van leadlijsten
  • Het regelen van drukwerk
  • Het opstarten van acties met sponsors
  • Het aansturen van PR activiteiten
  • Het aansturen van (tele)salesmedewerkers

Interessant? Dan wil ik graag met u kennismaken!